שיווק שותפים למתחילים – המדריך המלא

יווק שותפים. אפילייט מרקטינג. הכנסה נוספת מהבית.

בשנים האחרונות, ביטויים אלה ודומים להם מתרוצצים ברחבי הרשת ומפה לאוזן. שמועות וכתבות על אנשים שמצאו את הדרך לעשות כסף מהבית צצות חדשות לבקרים, והבאז סביב הנושא רק הולך וגובר. אם הגעתם לפוסט הזה, סביר שגם אתם שמעתם על הנושא, הסתקרנתם, ואתם מעוניינים לדעת וללמוד יותר על שיווק שותפים למתחילים. מטרת הפוסט, אם כן, היא לתת מענה ראשוני לסקרנות הזאת, ולהסביר לעושים את צעדיהם הראשונים על מה בעצם מדובר.

שיווק שותפים למתחילים

למי מיועד פוסט זה?

  • למי שאינו מכיר את תחום שיווק השותפים ורוצה לדעת על מה מדובר.
  • למי שכבר יש לו עניין ראשוני בנושא ורוצה לדעת עוד על שיווק שותפים למתחילים.
  • למי שכבר עושה את צעדיו הראשוניים כמשווק – אפילייט – ורוצה שיעשו לו קצת סדר בבלגן.

מה תלמדו בפוסט:

  • מה זה שיווק שותפים
  • מהם מודלי ההכנסה האפשריים בשיווק שותפים
  • האם שיווק שותפים הוא אמצעי או מטרה ליצירת הכנסה פסיבית באינטרנט
  • איך ומדוע הפך שיווק שותפים לשיטה נפוצה להכנסה נוספת באינטרנט

הערה חשובה – פוסט זה הוא חלק מסדרת "שיווק שותפים למתחילים – המדריך המלא". פוסטים נוספים בסדרה זו ניתן למצוא תחת הקישור מעלה או על ידי הקלקה ישירה כאן:

חדש!!! – החל מסוף דצמבר 2016 אני מפרסם סיכום חודשי כולל תוצאות של אחד מאתרי הנישה שבבעלותי. לחצו כאן – אתר נישה – מעקב תוצאות חודשי – כדי לעקוב וללמוד מה ואיך אני עושה, כולל ניסיונות, הצלחות וטעויות…

מה זה שיווק שותפים?

שיווק שותפים, ובאנגלית אפילייט מרקטינגAffiliate Marketing – הינה שיטת שיווק נפוצה ומקובלת מאוד ברשת האינטרנט, עבור כל סוגי המוצרים – הן מוצרים מוחשיים (מדיח כלים, ספר בישול, זוג נעלי ריצה) והן מוצרים דיגיטליים (תוכנה, אפליקציה). משווק הותפים הוא בעצם סוג של מתווך, הגוזר את הקופון שלו מכך שהוא מקשר באופן ישיר בין הלקוח המעוניין לרכוש מוצר מסוים לבין היצרן / המפיץ של המוצר.

שימו לב שבמשפט האחרון מופיעים למעשה ארבעת השחקנים המרכזיים בשיווק שותפים: לקוח, יצרן, מוצר ומשווק. להלן הסבר קצר לגבי כל אחד מהם, כולל שחקן חמישי שברוב המקרים, מהווה גם הוא חלק מהמשחק:




לקוח: אדם שמעוניין לרכוש מוצר מסוים. לדוגמא – אדם שמעוניין לרכוש נעלי ריצה.

יצרן (לפעמים גם נקרא – המפרסם)אדם או ארגון המייצרים או מפיצים את המוצר. לדוגמא – חברת נייקי, המייצרת מגוון נעלי ריצה, או חברת אמזון, המוכרת נעלי ריצה באמצעות אתר המסחר המפורסם שלה.

מוצרפריט מוחשי או דיגיטלי העומד למכירה. לדוגמא – נעלי ריצה.

משווק שותפים (אפילייט): אדם או ארגון הפועל כשותף של היצרן, ומסייע לו להפיץ את מוצריו ולמכור אותם ללקוחות פוטנציאליים, זאת בתמורה לעמלת מכירה.

רשת השותפים: השחקן החמישי במשחק. מדובר בחברה אשר מתווכת בין יצרנים לבין המשווקים (וכמובן גוזרת גם היא את הקופון שלה). במקום שכל יצרן יפנה לעשרות אלפי משווקים פוטנציאליים, וכל משווק יפנה לאלפי יצרנים בתחום אותו הוא משווק, רשת השותפים היא זו שבאמצעותה נוצר הקשר בין היצרן והמשווק. הסיבה שלא תמיד רשת השותפים היא חלק מהמשחק היא, שיש מקרים בהם היצרנים מאפשרים למשווקים ליצור עימם קשר ישיר, ללא תיווך של רשת שותפים. נרחיב על כך בהזדמנות אחרת.

משווק שותפים מתחיל – מעוניין שנסייע לך? – הצטרף לרשימת הדיוור שלנו וקבל טיפים ומאמרים בנושא אליך למייל

אז איך זה עובד? או במילים אחרות – איך מצליח המשווק לגייס לקוחות, לגרום להם לקנות את המוצרים, או לבצע כל פעולה אחרת עליה הוא מתוגמל באמצעות עמלה?

ובכן, משווק השותפים יודע היכן וכיצד למצוא ברחבי הרשת את פלח הלקוחות הרלוונטי, ודואג להפנות אליו את המידע לגבי המוצר שבו אותו לקוח מעוניין.

להלן מספר דוגמאות נפוצות לאפיקי "שיווק שותפים" אפשריים, הממשיכים את הדוגמא שהוצגה קודם לכן לגבי נעלי ריצה:

בלוג –  נניח שאתה אדם שאוהב ספורט, אוהב לרוץ ועוסק בזה לא מעט. אתה מקים לעצמך בלוג בנושא ריצה, מפרסם בו לאורך זמן תוכן מעניין, איכותי ועדכני, ויוצר לעצמך קהל גולשים שמעוניינים בתוכן שלך. התוכן הזה יכול להיות מורכב מפוסטים אישיים על חווית הריצה, שיתוף בתוצאות ובנתונים, המלצות על ציוד נלווה, ועוד. אם תוסיף לבלוג שלך פרסומות על נעלי ריצה, ואם הגולשים יקליקו על המודעה, יגיעו לאתר המסחר וירכשו את הנעליים – הרווחת את העמלה.

עמוד פייסבוק –  נניח שאתה אותו אדם שאוהב ספורט וריצה, אך במקום בלוג אתה מקים עמוד עסקי בפייסבוק שכולו מוקדש לסקירה של נעלי ריצה ממותגים שונים, שיתוף סרטונים  וכתבות, ועוד. אם באתר הזה יפורסמו סקירות איכותיות ומועילות בעיני הגולש, סביר שעם הזמן העמוד הזה יקנה לו שם כעמוד שחייבים לעבור דרכו לפני שקונים נעלי ריצה. וכך, אם תוסיף פרסומות לנעלי ריצה, או המלצות קנייה עם קישור לאתר היצרן, ואם הגולשים יקליקו על המודעה, יגיעו לאתר המסחר וירכשו את הנעליים – הרווחת את העמלה.

יוטיוב –  נניח שאתה אותו אדם שאוהב ספורט וריצה, והחלטת להקים ערוץ סרטונים ביוטיוב. אתה מעלה סרטונים הקשורים בנושא (למשל – סרטוני הסבר על טכניקת ריצה נכונה, סרטונים הסוקרים יתרונות וחסרונות של נעלי ריצה מסוגים שונים, ועוד) ועם הזמן צובר לעצמך קהל צופים נאמן. אם תוסיף פרסומות לנעלי ריצה, המלצות קנייה עם קישור לאתר היצרן, ואם הגולשים יקליקו על המודעה, יגיעו לאתר המסחר וירכשו את הנעליים – הרווחת את העמלה.

אפשר להרחיב כאן ולתת עוד לא מעט דוגמאות, אבל דומה שהקו המקשר בין הדוגמאות די ברור – משווק השותפים צריך לבנות לעצמו נוכחות אינטרנטית סמכותית כדי שקהל הגולשים הפוטנציאלי יגיע אליו, ולא למתחרים.

זה המקום להתעכב על שני המרכיבים המשמעותיים ביותר של המשפט הקודם, שבלעדיהם משווק שותפים לא יכול לשווק שום דבר  – נוכחות וסמכות:

נוכחות: ישות אינטרנטית כלשהי – זה יכול להיות אתר אינטרנט, בלוג, רשימת דיוור, ערוץ יוטיוב, דף פייסבוק, דף פינטרסט, ועוד ועוד.

סמכות: מה יגרום לגולש להגיע דווקא לאתר שלך ולא לאתר של המתחרים? למה הגולש סומך על המלצה שלך ולא של המתחרה? בגלל הסמכות שיצרת לעצמך, לאורך זמן. איך יוצרים סמכות? על ידי שילוב של גורמים רבים – תוכן איכותי, מוניטין, הוספת ערך ללקוח לאורך זמן, תדמית אמינה והוגנת, המלצות של ישויות סמכותיות אחרות, ועוד.

מעוניין ללמוד עוד על נוכחות וסמכות? – הצטרף לרשימת הדיוור שלנו וקבל טיפים ומאמרים בנושא אליך למייל

לסיכום החלק הזה, בואו נחזור על עיקריו:

  • משווק השותפים מרויח את לחמו מן העמלה שהוא מקבל מכך שלקוח פוטנציאלי ביצע פעולה מסוימת, עליה מוכן היצרן לשלם (ראו בהמשך – מודלי הכנסה אפשריים)
  • עיקר עיסוקו של המשווק הוא באיתור פלח השוק הרלוונטי למוצר, שיווק המוצר לפלח זה והשקעת זמן וכסף בהמרה אותן הצעות שיווקיות למכירות בפועל (אם אין מכירה – אין עמלה…)
  • למשווק השותפים צריכה להיות נוכחות וסמכות אינטרנטית.

מודלי הכנסה אפשריים בשיווק שותפים

קודם לכן הזכרתי שמשווק השותפים מקבל עמלה על כל פעולה שמבצע הלקוח, ושעליה מוכן היצרן לשלם. אילו פעולות יש? ישנם 4 מודלים מקובלים להכנסה משיווק שותפים, כולם "מבוססי פעולה", הנקבעים על ידי המפרסם (=היצרן), כלומר לפי צרכיו ותכניותיו בכל הנוגע לקידום מוצר או שירות כלשהם:

תשלום עבור קליק (PPC – Pay Per Click) – כאשר המשווק מקבל עמלה על כל קליק שנעשה על באנר או קישור שהוצב על ידו באתר / בלוג / דף פייסבוק וכדומה, ושמוביל לאתר המפרסם. אחת המשמעויות כאן היא שהמפרסם מוכן לשלם על קליקים, בלי קשר לאיכותם (כלומר – גם אם הקליקים לא הומרו למכירות). תוכנית ה"תשלום עבור קליק" המוכרת ביותר כיום היא Google Adsense של גוגל.

תשלום עבור הפנייה (PPL – Pay Per lead) – במקרה זה המשווק מקבל עמלה על כל "ליד", כלומר על כל הפנייה של לקוח פוטנציאלי אל היצרן / מפרסם, הכוללת פרטי התקשרות כגון מס' טלפון או כתובת אימייל. מיותר לציין שהדבר מראה מחויבות גבוהה יותר של הלקוח ולכן התשלום הוא גבוה יותר מאשר על קליק.



תשלום עבור מכירה (PPS – Pay Per Sale) –  במקרה זה המשווק מקבל עמלה על כל מכירה שהתבצעה על ידי לקוחות אותם הוא הפנה אל היצרן / מפרסם. מן הסתם, העמלה גבוהה יותר מאשר בשני המקרים הקודמים כיון שהיא מבוססת לחלוטין על תוצאות, כלומר – אם לא התבצעה מכירה, אין עמלה כלל, ולכן הסיכון כולו הוא של המשווק.

תשלום עבור פעולה  (PPA – Pay Per Action) – במקרה זה המשווק מקבל עמלה על כל פעולה בהתאם לצרכי היצרן / מפרסם. לדוגמה – תשלום על הורדת אפליקציות.

שיווק שותפים – אמצעי או מטרה?

זו שאלה מצוינת, והתשובה היא – גם וגם, תלוי בכם.

שיווק שותפים הוא שיטה להרוויח כסף באינטרנט. מי שרוצה לעסוק בזה באופן מלא, יכול לעשות זאת בלי שום בעיה. יש אנשים שזה עיקר עיסוקם וזוהי מטרתם: להיות משווקי שותפים. הם מחפשים כל הזמן מוצרים לשיווק, ופועלים באמצעים כאלה ואחרים כדי לשווק את המוצרים ללקוחות פוטנציאליים וכדי לדאוג לכמה שיותר אחוזי המרה.

מצד שני, שיווק שותפים הוא הדרך הנפוצה ביותר בעולם כדי לבצע מונטיזציה של נכס אינטרנטי קיים, כגון בלוג, אתר, פרופיל ודף בפייסבוק, ועוד, שהוקמו למטרות אחרות. אנשים רבים שיש להם בלוגים עם הרבה תנועה, אתרי אינטרנט מובילים, דפי פייסבוק עם אלפי חברים וכו', משתמשים בשיטת שיווק השותפים כאמצעי לעשות כסף מעצם קיומו של הבלוג / אתר ומן התנועה שיש בו.

לדוגמא – נניח שיש לכם דף פייסבוק אישי עם אלפי חברים. אנשים אוהבים לקרוא ולשתף מה שאתם מפרסמים – תמונות, סרטונים, פוסטים וכו'. כיון שכבר יש לכם נוכחות מרשימה ברשת, תוכלו להשתמש בה כדי לשווק מוצרים כאלה ואחרים. אם הצלחתם להביא מכירה – הרווחתם.

בדוגמא זו, שיווק השותפים הוא אמצעי, ולא מטרה. הרי לא הקמתם את עמוד הפייסבוק שלכם ולא צברתם אלפי חברים לאורך שנים כדי למכור להם מוצרים, נכון? במקרה כזה, אם תהיו אפילייט של מוצרים מסוימים, תוכלו לעשות כסף מעצם הנוכחות שלכם באינטרנט.

איך ומדוע הפך שיווק שותפים לשיטה נפוצה להכנסה נוספת באינטרנט

משווקים, מפיצים ומתווכים היו קיימים בעולמנו מאז המצאת המסחר, אי אז לפני מיליון שנה.  אם כך, מדוע שיווק שותפים הפך כל כך רלוונטי ופופולרי באינטרנט?

ראשית, כי כולם נמצאים שם. האינטרנט הוא כיכר השוק, כיכר העיר, הפארק, הקניון, חוף הים, המסיבה הכי טובה בעיר, איך שלא תקראו לזה. וכולם שם, בהמוניהם – לקוחות, יצרנים ומוצרים – ומשווקי השותפים הם אלה שיודעים לבצע את החיבור. חשבו לרגע על הקניון הקרוב לביתכם. כמה חנויות נעליים יש בקניון הזה? שלוש? חמש? נניח שעשר חנויות. כמה אנשים פוטנציאליים נכנסים לקניון בכל יום ומחפשים נעלי ריצה? נניח שכמה מאות. עכשיו תחשבו על קניון קצת יותר גדול – האינטרנט. יש בו מיליוני חנויות ומילארדי קונים פוטנציאליים. הנפחים האלה, ההיצע הזה, המגוון העצום הזה, הם אינסופיים. משווקי השותפים הם אלה שבתמורה לעמלה, יחברו בין זוג הנעליים לבין הקונה.

שנית, כי זה קל באופן יחסי. האינטרנט הוא חלק מהעולם הדיגיטלי שכולנו חיים בו ושלא היה קיים עד לפני לא מעט שנים. בעולם הזה, על כל תשתיותיו והטכנולוגיות שבו, הרבה מאוד פעילויות שיווקיות ואדמיניסטרטיביות הפכו לזולות, מהירות ופשוטות. למשל – הפניית לקוחות פוטנציאליים לחנות או אתר היצרן. כל מה שצריך הוא קישור (לינק) לאתר היצרן. וזהו. באותה מידה אין ויכוח או טעות לגבי זהות המשווק ששלח את הלקוח. לכל משווק יש מזהה חד ערכי שמצורף ללינק, ובכל רגע נתון אפשר לדעת איזה משווק הפנה איזה לקוח, מהו המוצר שרכש הלקוח, וכולי.

אך מעל, כמובן, הפסיביות – משווק "מוחשי" צריך לעמוד כל היום בכיכר העיר ולמשוך אנשים לחנות שלו, כשכל המתחרים נמצאים סביבו ועושים אותו דבר. משווק פסיבי, אינטרנטי, מעלה פוסט לפייסבוק או שולח אימייל וזהו. כל היתר קורה מעצמו.

איך ממשיכים מכאן? קרא עוד:

מעוניין ללמוד עוד על שיווק שותפים למתחילים? – הצטרף לרשימת הדיוור שלנו וקבל טיפים ומאמרים בנושא אליך למייל

Share This: