אתרי נישה

אחת השיטות הנפוצות ליצירת הכנסה פסיבית אינטרנטית לאורך זמן הינה הקמת אתר נישה (באנגלית – niche website).

שבעת הצעדים להקמת אתר נישה

מהו אתר נישה?

אתר נישה הוא אתר אינטרנט העוסק בנושא (=נישה) מסוים, משלל כיוונים וזויות. זה יכול להיות אתר בנושא אילוף כלבים, גאדג'טים, טיולים בעולם, הורות, אסטמה, ציטוטים, נגינה בחצוצרה, או בכל נישה אחרת שאתם מתחברים אליה ושבא לכם לעסוק בה. מה שהופך אתר נישה לנכס אינטרנטי פסיבי הוא האפשרות להפוך אותו למקור הכנסה – אם באמצעות מכירת מוצרים ושירותים הרלוונטיים לנישה, אם באמצעות מכירת שטחי פרסום ועוד כהנה וכהנה.

אתר או בלוג?

שאלה שרבים שואלים – מה ההבדל בין אתר נישה לבלוג? ובכן – רבות נאמר ונכתב בנושא, אך כדי לחסוך לכם זמן וכאב ראש אסביר בפשטות שההבדל זניח ביותר, ולכן התשובה לשאלה היא שזה לא ממש משנה.

עקרונית, בלוגים נתפסו ועדיין נתפסים כאישיים יותר מאתרים, כלומר בעלי אופי אישי יותר מאשר מסחרי, אך ברמה הפרקטית אתרי נישה ובלוגים התערבבו אלה באלה לפני שנים רבות, ובעלי אתרים רבים משלבים בין השניים באותו דומיין. כוונתי היא למבנה האתר: שימו לב, לדוגמא, לשורת התפריט העליונה של אתר זה – מופיעים בה לינקים לעמודים המרכזיים באתר, וכן לעמוד שנקרא "בלוג". בעמוד זה מופיעים כל הפוסטים של הבלוג.

רוצה לדעת איך מייצרים הכנסה פסיבית מאתרי נישה? – הצטרף לרשימת הדיוור שלנו וקבל את כל העדכונים אליך למייל

חדש!!! – החל מסוף דצמבר 2016 אני מפרסם סיכום חודשי כולל תוצאות של אחד מאתרי הנישה שבבעלותי. לחצו כאן – אתר נישה – מעקב תוצאות חודשי – כדי לעקוב וללמוד מה ואיך אני עושה, כולל ניסיונות, הצלחות וטעויות…

מהם שבעת השלבים בדרך להקמת אתר נישה?

  1. הגדרת מטרה 1 – גיבוש אסטרטגיה ראשונית.
  2. מציאת נישה ומוצר.
  3. הגדרת מטרה 2 – אפיון אתר הנישה שלכם והכנת תכנית עבודה.
  4. הקמת האתר.
  5. כתיבת תוכן.
  6. העלאת האתר לאויר.
  7. קידום האתר.

על כל שלב כזה אפשר וצריך לכתוב עמודים שלמים. במאמר זה אפרט בקצרה לגבי כל שלב ושלב כדי לתת לכם את התמונה הכוללת, ובהמשך יתווספו דפים מפורטים יותר עבור כל אחד מהשלבים.

1. הגדרת מטרה (1)

מטרת השלב: גיבוש אסטרטגיה ראשונית למיזם. הרעיון הוא לגרום לכם לחשוב ולתכנן רגע לפני שאתם רצים לת'כלס. כמו שנאמר- סוף מעשה במחשבה תחילה.

עשו עם עצמכם סיעור מוחות. הסתייעו בלוח מחיק, דף נייר או מסמך וורד. כתבו לעצמכם מה אתם רוצים להשיג, ובפרט, תנו מענה לשאלות הבאות:

  • מה מטרת המיזם?
  • איזה הכנסה אתם רוצים לקבל ובאיזה טווח זמן?
  • באלו דברים אתם רוצים (או לא רוצים) לעסוק?
  • האם יש לכם קוים אדומים?
  • כמה זמן וכסף אתם מוכנים להשקיע במיזם?
  • כל שאלה אחרת שעולה על דעתכם

בשלב זה, כפי שתראו בהמשך, אתם עדיין לא יודעים מהי הנישה אליה תיכנסו. לכן, המענה לשאלות הוא כללי יותר, ומטרתו העיקרית היא כאמור להתוות מעין אסטרטגיה ראשונית ולהכניס אתכם ואת החשיבה שלכם לתלם מסודר. בהמשך הדרך נחזור למסמך, נרענן אותו ואף נוסיף עליו.

2. מציאת נישה ומוצר

מטרת השלב: איתור נישה שבה יעסוק האתר שלכם, וכן מוצר / ים שתוכלו לשווק באמצעות האתר.

להלן הצעדים העיקריים בדרך להשגת המטרה:

  1. איתור נישה: כאמור, יש אינספור נישות שאפשר לעסוק בהן, וקל מאוד ללכת כאן לאיבוד. ככלל, כדאי שהנישה שלכם תהיה באחד מהתחומים הבאים, או שילוב שלהם:

תחום שאתם מבינים ומתמצאים בו

תחום שאתם אוהבים ומתחברים אליו באופן אישי

תחום שאתם מזהים בו צורך או חסך (במידע, בשירות או במוצר)

תחום שלדעתכם יש בו פוטנציאל עסקי משמעותי

כמתחילים, המלצתי החמה היא שתבחרו נישה שקרובה אליכם באופן אישי, אחרת יהיה לכם קשה יותר להתחיל ולהתקדם (הסיבה היא שכשמתחילים, יש כל כך הרבה דברים ללמוד ולעסוק בהם, שעדיף להוריד מהראש כמה שיותר דברים. אם תיכנסו לנישה שאינכם מכירים, תצטרכו להוסיף לטרדות הרבות שלכם גם את כל עניין לימוד הנישה ובכלל זאת כתיבת התוכן עבורה. לכן, עדיף להתחיל עם נישה מוכרת, ואז אין צורך ללמוד אותה, וכתיבת התוכן מהירה וקלה יותר).

2. איתור מוצרים בנישה: אחרי שסימנתם לעצמכם נישה אחת או מס' נישות פוטנציאליות, כדאי לבדוק מה פוטנציאל המוצרים בכל נישה.

בדיקה באתרי תכניות שותפים – האם קיימים מוצרים השייכים לנישה, שאפשר לשווק? דוגמא: אם בחרתם בנישת מכונות הכביסה. האם יש מכונות כביסה שאפשר לקדם דרך רשת שותפים? האם יש אתרי מכירות או יצרני מכונות כביסה שיש לכם תכנית שותפים משל עצמם? כדי להסביר למה הכוונה, אקח לדוגמא את אמזון, שהוא אתר המכירות הגדול ביותר בעולם. לאמזון עצמה יש תכנית שותפים, שנקראת Amazon Associates. מי שנרשם ומאושר על ידם, יכול לשמש כמשווק של מוצרים באמזון. איך זה עובד? אתם מכניסים לאתר שלכם לינק לעמוד של מכונת כביסה מסוימת באמזון, ואם לקוח כלשהו לחץ על הלינק, הגיע דרכו לאתר של אמזון וקנה את המכונה – הרווחתם עמלה של כ- 5%.

בדיקה באתרי מכירות מובילים בארץ ובעולם – האם יש שוק למוצרים הקיימים בנישה?

מיותר לציין שאם אין כלל מוצרים בנישה, או אם מחירם נמוך מאוד, נראה שהפוטנציאל העסקי הוא נמוך ולכן כדאי לשקול נישה אחרת.

רוצה לדעת איך מייצרים הכנסה פסיבית מאתרי נישה? – הצטרף לרשימת הדיוור שלנו וקבל את כל העדכונים אליך למייל

3. בדיקת מילות מפתח: נושא מילות המפתח יחזור שוב בהמשך, אך בהקשר הזה, מטרת הבדיקה הינה לקבל תמונה על מילות מפתח שקונים פוטנציאליים משתמשים בהם כשהם ניגשים לגוגל לחפש את מבוקשם. דרך מילים אלה, תקבלו עוד רעיונות לגבי מוצרים אפשריים, נישות מקבילות ועוד.

איך עושים את זה?

חיפוש מילות מפתח בתחום באמצעות כלים רלוונטיים והיקפי תנועה לכל מילת מפתח. הכלי הנפוץ ביותר שעובד גם בעברית הוא Google Keyword Planner. לא אכנס כאן להסבר מעמיק איך לעבוד איתו אך בגדול אציין שהכלי מספק לכם תמונה של מילות מפתח רלוונטיות (למול מילה "עיקרית". באנגלית – seed keyword), ועבור כל מילה או צירוף מילים הוא מספק לכם מידע לגבי נפחי החיפוש החודשיים (טווח ולא נפח מדויק), עלות CPC, וכו'.

הרצת מילות המפתח בגוגל ובדיקה ראשונית של המתחרים (עד 20 מקומות ראשונים) – את מילות המפתח שמצאתם בשלב הקודם, הקלידו בשורת החיפוש של גוגל ובדקו מה גוגל נותן לכם: אילו אתרים מתחרים על מילות המפתח האלה? מי משתמש בפרסום ממומן?

בדיקה מעמיקה יותר של מתחרים –היכנסו לאתרים המובילים בגוגל באותה מילת חיפוש. מה הם עושים? איך נראים האתרים שלהם? אילו מוצרים הם מקדמים? וכו'.

שלושת השלבים לעיל עלולים להיות קצת מעייפים, אך הם יתנו לכם תמונה טובה למדי של הנישה / מוצר שחשבתם עליו, ויסייע לכם להבין את השוק אליו אתם שואפים להיכנס.

ככלל, כדאי להתרחק מנישה חסרת תחרות לחלוטין (זה אומר שאף אחד לא מתעניין בתחום ולכן יהיה קשה לייצר הכנסה), אך באותה מידה מנישות מאוד תחרותיות, כאלה שהשחקנים הגדולים שולטים בהם עם תקציבי ענק וכח אדם איכותי.

את השלבים לעיל צריך לבצע במספר איטרציות: לבחון מספר נישות, ומספר מוצרים בכל נישה, זאת כדי להגיע לתוצאה הממוקדת והנכונה ביותר עבורכם. נקודת הסיום של שלב זה הינה בחירת נישה ומוצר / ים. חשוב לציין בנקודה זו שבחירת הנישה חשובה יותר מבחירת המוצרים, כיון שברמת האתר, נישה בוחרים פעם אחת (אתר בתחום מכונות כביסה), בעוד את המוצרים (AEG, BOSCH, וכו') אפשר לבחור ואחר כך להוסיף, לשנות וכו'.

3. הגדרת מטרה (2)

מטרת השלב: גיבוש מסמך אפיון מקיף בנוגע לאתר החדש שלכם, כולל תכנית עבודה להמשך.

עכשיו, לאחר שבחרתם נישה ואתם יודעים איזה מוצר / ים אתם רוצים לשווק, יש לחזור לשולחן התכנון, לרענן את הסעיפים שכבר מילאתם במסמך הגדרת המטרה, ולהוסיף התייחסות לנקודות הבאות:

  1. הנישה – תיאור.
  2. אסטרטגיית מונטיזציה – איך האתר ייצר לכם הכנסה פסיבית – מוצרים (איזה?), שיטות אחרות (פרסום, למשל)
  3. קהל היעד – למי פונה האתר? אנשים שמחפשים מכונות כביסה? נשים בהריון? צעירים שמחפשים מה לעשות הערב?
  4. מתחרים – מיהם? לדוגמא: אתרים אחרים, בלוגרים, מוצרים, עסקים מוחשיים.
  5. אסטרטגיית תוכן לאתר: מהם הדברים המרכזיים שאתם רוצים להכניס כתוכן? לדוגמא: סקירות מוצר, פוסטים אישיים, תמונות, סרטונים, מידע כללי, וכו'.
  6. אסטרטגיית מדיה חברתית: אין כיום אתר נישה שאין לו נוכחות בלפחות שתיים או שלוש מדיות חברתיות – פייסבוק, פינטרסט, אינסטגראם, טוויטר, גוגל פלוס, ועוד. איך אתם מתכוונים לגשת לזה? באילו רשתות חברתיות אתם הולכים להתמקד?
  7. תכנית עבודה ליישום –מי עושה מה ומתי כדי להקים את האתר.

אני יודע שיש כאן המון עבודה, המון חשיבה והמון כתיבה שיש לבצע, אבל אני תמיד מעדיף לקחת דברים ברצינות. עם זאת, אל תקשו על עצמכם יותר מידי. לא חייבים לתכנן כל פרט ופרט מראש. אפשר ולפעמים רצוי לבצע את השלבים הנל באופן איטרטיבי, ולחזור למסמך מידי פעם ולעדכן. בסופו של דבר, ולמרות שסוף מעשה במחשבה תחילה, חשוב להיכנס למיינדסט של עשייה כמה שיותר מהר. לכן, חשוב שתבצעו את הדברים ובמלוא הרצינות אך תוך שמירה על האיזון הנכון בין הלכה למעשה.

4. הקמת האתר

מטרת השלב: הקמת התשתיות הנדרשות לאתר האינטרנט החדש שלכם.

שלבים מרכזיים:

1. בחירת דומיין ורכישתו – חשוב למצוא את השם הנכון, עם הסיומת הנכונה (net, org. com וכו'). להלן מספר כללים בסיסיים לבחירת שם:

השם צריך להציג איכשהו את הנישה שבה הוא עוסק. עם זאת, עדיף שהוא יהיה כללי מספיק כדי שאם בעתיד תרצו להרחיב את גבולות הנישה, תוכלו לעשות זאת במסגרת אותו דומיין. לדוגמא: נניח שהנישה שבחרתם היא ריצה, והשם שבחרתם הוא www.RunningIsrael.co.il. אם יום אחד תרצו לכתוב ולעסוק גם ברכיבה על אופניים, יהיה קצת קשה לשייך זאת לאתר שהמילה ריצה מופיעה בו במפורש. לחילופין, אם שם האתר שלכם היה קצת יותר כללי, למשל www.mysport.co.il, הייתם יכולים לעשות את זה. מיותר לציין שעדיף שלא תבחרו שם כללי מידי, כי זה מנוגד לעקרון של מיקוד בנישה.

במקום כל האמור בסעיף הקודם – יש בעלי אתרים שבוחרים שם לעסק – מותג – והוא זה שמופיע בדומיין. במקרה כזה סביר גם שהדומיין יהיה פנוי (אלא אם יש כבר עסק בעל אותו שם).

אתם אתם מקימים אתר בארץ – שימו לב לענייני עברית אנגלית. ישנם שמות מצוינים באנגלית שבעברית יהיו מסובכים מידי לגולש המצוי. לחילופין, אפשר ללכת על המנהג הנפוץ של כתיבת מילים עבריות באנגלית (kesef, yad2, וכו'). גם פה, עם זאת, הדברים צריכים להיעשות בטעם ומתוך שיקול דעת.

לאחר שבחרתם שם, עליכם לבדוק שהוא פנוי, ושגם הסיומת שאתם מעוניינים בה פנויה. את כל הנ"ל אפשר לבצע בקלות בכמה וכמה אתרים, אני ממליץ לעשות זאת דרך האתר של חברת JetServer.

במידה והדומיין פנוי, כל שנותר הוא לרכוש אותו. המחיר יופיע לכם באתר שמוכר לכם.

2. בחירת חבילת אחסון– מדובר בעניין טכני לחלוטין. צרו קשר עם חברת אחסון וקנו אחסון לאתר. גם כאן ישנן כמה וכמה אפשרויות. כמו בנוגע לדומיין, אני ממליץ לעשות זאת דרך חברת JetServer. ככלל, עדיף מניסיוני לקנות את הדומיין והאחסון מאותה חברה.

3. בחירת מערכת ניהול תוכן (CMS)וורדפרס או אחרת – והתקנתה. למקרה שאינכם מכירים, מערכת ניהול התוכן היא היא התשתית שבאמצעותה אתם מנהלים את התוכן ואת העיצוב של האתר. כל נגיעה באתר עוברת דרך המערכת הזו.

כרבים וטובים, גם אני עובד עם וורדפרס, שהיא המערכת הנפוצה בעולם. יש כיום ברשת לא מעט מדריכים וקבוצות שיכולים לעזור לכם ללמוד איך להפעיל את המערכת, איך לבצע פעולות בסיסיות ומתקדמות ועוד. בהמשך אפרט בעמוד ייעודי קישורים לקבוצות ואתרים שיכולים לעזור לכם ולתמוך בכם.

4. התקנת תוספים, פלאגינים וכו' לשיפור ניהול האתר, תחזוקתו ותפקודו. הוורדפרס בגרסתו ההתחלתית הוא למעשה מערכת "ערומה", שיש להלביש אותה באמצעות תוספים למיניהם. בקרוב ייכתב פוסט על תוספים מומלצים.

טיפ חשוב מאוד – כדאי לכם לבצע את כל השלבים מעלה – בחירת דומיין, אחסון והתקנת וורדפרס – דרך אותו ספק. למשל, כשאתם נכנסים לאתר של Jetserver, הוא מאפשר לכם למצוא ולקנות דומיין, לקנות אחסון וכן להתקין וורדפרס. אני מאוד מאוד ממליץ על זה, בעיקר כיון שזה חוסך לכם כאב ראש ועוד בלגן שעלול להיווצר אם תנסו להתקין וורדפרס לבד, למשל.

עוד טיפ חשוב – שימו לב שאתם מתקינים wordpress.org, ולא wordpress.com. לא אכנס כאן להבדלים, למעט העיקרי – הראשון הוא בחינם. השני לא (אלא אם אתם חלק מהדומיין של וורדפרס).

5. כתיבת תוכן

מטרת השלב: מילוי האתר שבניתם בתוכן איכותי, רלוונטי וממיר. זכרו –תוכן איכותי הוא דבר חשוב ביותר, אם לא הדבר החשוב ביותר.

עכשיו מתחיל המשחק האמיתי. יש לכם ביד אתר ריק מתוכן. צריך למלא אותו בתוכן טוב, איכותי, מרתק וממיר.

למול אסטרטגיית התוכן שבניתם בצעד 3 – הגדרת מטרה (2) – יש להתחיל ולכתוב את המאמרים / פוסטים / סקירות מוצר או כל דבר אחר שרלוונטי לנישה שלכם. מיותר לציין שאינכם חייבים לכתוב הכל בעצמכם. מקובל מאוד לשלם לכותבי תוכן שיעשו את העבודה במקומכם, בהנחייתכם ולשביעות רצונכם. כותבי תוכן אפשר למצוא בהרבה מקומות. לדוגמא ב Xplace.

נקודה חשובה ביותר – בשלב הזה חוזר שוב, ובגדול, מחקר מילות המפתח. כל אחד ואחד מהמאמרים שלכם צריך להיות מוכוון למילת מפתח או מילות מפתח מסוימות, כדי שמנועי החיפוש יידעו לשייך אותו לשאלות ולצרכים של הגולשים. תחשבו לרגע על עצמכם -כשאתם כותבים בגוגל משהו כמו – איפה אפשר למצוא אינסטלטור בתל אביב? – אתם מצפים שגוגל יציג את התוצאות הרלוונטיות והאיכותיות ביותר, נכון? עכשיו אתם בצד השני של המתרס. אתם אלה שכותבים את התוכן. אז חשבו על הגולש שיום אחד יקליד את מילת החיפוש שלו – מה יגרום לו להגיע אליכם?

מחקר מילות המפתח בשלב זה דומה לזה שפורט קודם, בשלב 2. השתמשו באותם כלים ושיטות כדי להגדיר לעצמכם אילו מאמרים לכתוב.

לאחר שיש ברשותכם לפחות 5-10 מאמרים / פוסטים (לפחות 500 מילים כ"א, עדיף מעל 1500 מילים), העלו אותם לאתר באמצעות מערכת ניהול התוכן שלכם.

6. השקת האתר

מטרת השלב: יציאה לאויר העולם…

זהו. ההריון הסתיים. כל השלבים עד כה היו הקדמה הכרחית לקראת הדבר האמיתי. לאחר שתלחצו על הכפתור המתאים בוורדפרס שלכם, האתר יעלה לאויר.

אז לחצו. וזהו. עליתם לשידור.

7. קידום האתר

מטרת השלב: הגדלה מתמדת של היקפי התנועה לאתר שלכם.

הרציונל כאן הוא פשוט – לא משנה כמה מדהים האתר שלכם, כמה מדהים העיצוב שלו והתוכן שלו – בלי גולשים שנכנסים לאתר, לא עשיתם כלום. במילים אחרות – אתם צריכים טראפיק, או תנועה בעברית. ככל שיהיו יותר גולשים באתר שלכם, יהיו לכם יותר מכירות, והרי בזה עסקינן – הכנסה פאסיבית, לא?

מלאכת קידום האתר נקראת באנגלית S.E.O – Search Engine Optimization. איך עושים זאת? ובכן, זו תורה שלמה, עם הרבה מאוד פרטים ופרטי פרטים. עם זאת, להלן ערוצי הקידום העיקריים, שצריכים להתבצע במקביל:

  • אופטימיזציית העמודים והפוסטים באתר – באנגלית – On Page SEO – התוכן שלכם צריך להיות בנוי באופן כזה שיקל על גוגל להבין את מטרתו ותוכנו, ומכאן לדרג אותו נכון מול מילות החיפוש. בקרוב אוסיף פוסט בנושא זה.
  • קידום ממומן – קניית שטחי פרסום והצבת מודעות שיכוונו גולשים לאתר שלכם.
  • קידום אורגני –שימוש בכלי SEO לשיפור המיקום במנועי החיפוש המובילים ובראשם גוגל.
  • יצירת נוכחות ברשתות החברתיות וקידום האתר דרכן.
  • הפצת קיומו של האתר בבלוגים, פורומים ואתרים רלוונטים לנישה.

לסיכום – אלה הם שבעת הצעדים הנדרשים כדי לבנות אתר נישה. כאמור, מדובר בסקירה כללית, ובקרוב אוסיף למדריך זה עמוד מפורט יותר על כל אחד ואחד מהשלבים שצוינו לעיל.

עד אז, אשמח להערות, הארות ושאלות: info[at]passive-master.co.il

Share This: